Co to jest SEM i czym różni się od SEO?
SEM oraz SEO to podstawowe działania w trakcie prowadzenia każdej witryny internetowej. Co to jest SEM i czym różni się od SEO? Jakie znaczenie ma SEM w trakcie prowadzenia każdej strony internetowej? Sprawdź, co to jest Search Engine Marketing i w jaki sposób wpływa na reklamę Twojej firmy w sieci? Zobacz, jak skutecznie pozyskiwać potencjalnych klientów poprzez przemyślane kampanie w trakcie rozwoju każdego biznesu!Co to jest SEM?
SEM inaczej nazywany Search Engine Marketing to marketing w wyszukiwarce internetowej. Na wstępie warto podkreślić, że SEM jest szerszym pojęciem niż SEO. Mianowicie, są to
wszystkie działania mające na celu zwiększenie widoczności i pozycji strony w wynikach wyszukiwarki z użyciem
płatnych i darmowych (naturalnych) metod. W zakres tego pojęcia wchodzi pozycjonowanie oraz reklamy PPC. SEM to szeroka dziedzina i często przedstawia się ją z użyciem wzoru:
SEM = SEO + PPC
Gdzie
SEO (on-site i off-site) oznacza działania nad pozycjonowaniem strony internetowej w celu zwiększenia ruchu pozyskanego z organicznych wyników wyszukiwania. Z kolei kampanie PPC (Pay Per Click) są to płatne kampanie reklamy w wyszukiwarce Google rozliczane za kliknięcie. Cały proces polega na zintegrowaniu reklamy na wcześniej określone frazy kluczowe z użyciem Google Ads. Plusem jest to, że strona wyświetla się na wysokich miejscach w wyszukiwarce natychmiast i trwa do czasu, aż ustalony budżet się wyczerpie. Może przybierać formę linków lub reklam graficznych, a rozliczenie polega na opłacie za kliknięcie. Innymi słowy, reklamy PPC są to płatne wyniki, które pojawiają się z dopiskiem „reklama” na samej górze wyszukiwarki. Z kolei SEO to wszystkie pozostałe strony w SERP’ie tuż za płatnymi wynikami wyszukiwania. Tak więc można stwierdzić, że SEM łączy pełny zakres działań marketingowych w wyszukiwarce internetowej. Reasumując, w skład SEM wchodzi:
- pozycjonowanie,
- optymalizacja strony internetowej pod kątem algorytmów,
- kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce, czyli PPC.
Co to jest SEO?
Z kolei SEO (Search Engine Optimization) są to wszystkie czynności w obrębie marketingu internetowego, które wpływają na
zwiększenie widoczności strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Prowadzenie działań SEO (on-site i off-site) pozwala na pozyskanie tzw. ruchu organicznego. Co więcej, głównym zadaniem w trakcie wprowadzania strategii SEO jest uzyskanie jak najwyższych pozycji. Warto dodać, że każda strona, która pojawia się w wyszukiwarce tuż za płatnymi pozycjami z dopiskiem „reklama”, jest wynikiem optymalizacji SEO.
W zakres SEO (on-site i off-site) wchodzi:- optymalizacja strony internetowej,
- pozycjonowanie strony www,
- tworzenie i optymalizacja treści (contentu) na podstronę z dopasowanymi semantycznie frazami kluczowymi,
- analiza kodu,
- linkowanie zewnętrzne oraz linkowanie wewnętrzne.
Co więcej, SEO wymaga cierpliwości w działaniu. Praca nad indeksowaniem w darmowych wynikach wyszukiwania, w zależności od branży, może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy. Jednak po uzyskaniu wysokich pozycji otrzymujesz darmowy ruch na stronie, który trwa przynajmniej kilka miesięcy, a przy dobrze prowadzonej aktualizacji, nawet kilka lat.
Czym różnią się usługi SEO od SEM?
Zarówno SEO, jak i SEM obejmują działania w zakresie marketingu w wyszukiwarce. Jednak występują pomiędzy nimi pewne różnice. SEM jest pojęciem szerszym niż SEO. Warto podkreślić, że SEM są to wszystkie czynności, których wynikiem są wysokie pozycje witryny na określone słowa kluczowe z wykorzystaniem płatnych i bezpłatnych metod. Do działań tych zaliczamy: pozycjonowanie, optymalizację SEO oraz kampanię reklamową PPC. Z kolei SEO zawiera się w SEM. Jego celem jest również uzyskanie wysokich wyników strony w wyszukiwarce, jednak w sposób bezpłatny. Efektem działań SEO jest pozyskanie ruchu organicznego z czynności obejmujących optymalizację witryny, działań w zakresie treści (content marketingu), oraz link building.Oprócz tego kluczową różnicą pomiędzy SEO a SEM jest czas uzyskania pierwszych efektów i ilość pozyskanych klientów w krótkiej perspektywie czasu. Mianowicie czas uzyskania efektów SEM jest dużo, krótszy niż w przypadku działań Search Engine Optimization. Wynika to z użycia kampanii Pay Per Click, które w zależności od budżetu, pojawiają się w postaci linku do strony wysoko w wynikach wyszukiwarki. Co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wyświetlania się strony dla potencjalnych użytkowników.
Jak dobierać działania SEM?
W trakcie planowania działań promocyjnych w zakresie SEM musisz w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę kilka kluczowych etapów. Mianowicie:- Zdefiniuj swoją grupę docelową – przed wdrożeniem kroku z zakresu SEM musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: Do kogo ma trafić twoja reklama w wyszukiwarce?
- Wyznacz cele kampanii – zastanów się co chcesz uzyskać dzięki działaniom SEM? Czy ma to być większa sprzedaż, pozyskanie leadów, czy może zwiększenie konwersji na stronie? Zdefiniowanie celów kampanii dopasowanych do celów biznesowych pozwoli Ci dobrać najlepsze kroki podczas działania SEM.
- Ustal budżet – kolejnym krokiem jest ustalenie budżetu, który możesz przeznaczyć na indeksowanie strony oraz kampanię Google Ads. W związku z tym zrób dokładny research, w którym ocenisz, jaki jest koszt kliknięcia w link w Twojej branży.
- Przygotuj plan – ważnym elementem jest przygotowanie planu oraz harmonogramu. Rozdysponowanie zadań pozwoli Ci wyznaczyć czas rozpoczęcia oraz zakończenia.
- Rozpocznij działania – po ustaleniu wszystkich powyższych kroków rozpocznij czynności w zakresie SEM. Trzymaj się wyznaczonego planu i rozdysponuj zadania.
- Analizuj ruch na stronie – ostatnim etapem jest regularna analiza ruchu płatnego oraz organicznego.
Jakie są zalety działań SEO i SEM?
Połączenie SEO oraz kampanii SEM bez wątpienia przynosi wiele korzyści i wpływa na szybki rozwój biznesu w sieci. Do głównych zalet z działań SEO i SEM można zaliczyć:
- szybki wzrost widoczności w Google,
- efektywność działania,
- błyskawiczne pozyskanie leadów,
- szybsze indeksowanie organiczne w wynikach wyszukiwania,
- skuteczne dotarcie do potencjalnego klienta (targetowanie),
- przyjazny odbiór przez użytkownika reklam Pay Per Click,
- zwrot z inwestycji oraz większe korzyści,
- dotarcie do większej ilości osób i szybkie pozyskiwanie nowych klientów,
- większa sprzedaż produktów w przypadku prowadzenia sklepu internetowego,
- większa ilość konwersji,
- szybki rozwój biznesu w sieci,
- branding, czyli wzrost rozpoznawalności marki.
Kiedy wybrać SEO i link building, a kiedy PPC?
Dobór odpowiedniej strategii jest zależny od wielu czynników m.in. działalności Twojego biznesu, czy wcześniej ustalonych celów. Tak naprawdę nie istnieje jasno sprecyzowana droga, która sprawdzi się dla wszystkich. Bez wątpienia każda firma w sieci dąży do uzyskania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Możesz uzyskać je przez SEO oraz link buildingu, jak również w postaci płatnej formy np. linków sponsorowanych, lub reklam graficznych. W związku z tym, które działania wybrać, PPC, SEO czy SEM?
Kiedy wybrać SEO i link building?
- Kiedy słowa kluczowe mają dużą ilość wyszukiwania.
- Gdy za kliknięcie jest zbyt wysoka stawka.
- Kiedy prowadzisz biznes, którego popyt na produkty, lub usługi trwa przez cały sezon.
- Podczas niskiego budżetu na marketing firmy.
- W przypadku gdy zależy Ci na darmowym ruchu organicznym.
- Kiedy zależy Ci na długoterminowym zwiększeniu ruchu organicznego na stronie.
Kiedy wybrać kampanie PPC?
- Kiedy słowa kluczowe mają mały wolumen wyszukiwań.
- Podczas gdy prowadzisz biznes sezonowy.
- Kiedy opłata za kliknięcie w link na frazy kluczowe jest niewielka.
- Gdy posiadasz budżet na reklamę w sieci.
- Kiedy chcesz szybko pozyskać klientów i zdobyć leady.
- W przypadku, gdy Twoja konkurencja prowadzi kampanię z wykorzystaniem Google Ads.
- Gdy zależy Ci na krótkoterminowym pozyskiwaniu ruchu z wyszukiwarki.
- Kiedy jesteś przekonany, że Twoja grupa docelowa będzie skłonna kliknąć link reklamy.
Reasumując, wybór zależny jest od kilku czynników. Najlepszym rozwiązaniem będzie podjęcie działań z połączeniem SEO i PPC, czyli zdecydowanie się na pełny zakres marketingu internetowego w wyszukiwarce – SEM. Pamiętaj, że jeśli nie masz wiedzy w tej dziedzinie, to koniecznie zwróć się do osoby lub agencji, która posiada potwierdzone doświadczenie z zakresu SEM i SEO.