Tanie pozycjonowanie – dlaczego nie warto?
Czy tanie SEO to dobry sposób na rozwój Twojej strony w Internecie? Jak wygląda tanie pozycjonowanie strony internetowej? Sprawdź, czy warto zdecydować się na tanie pozycjonowanie strony. W poniższym wpisie podpowiadamy, jakie są koszty oraz co wchodzi w działania optymalizacji SEO. Oprócz tego pokazujemy zalety i wady oszczędzania na SEO! Co więcej, sprawdź, w jaki sposób samodzielnie pozycjonować stronę www lub sklep internetowy.Tanie pozycjonowanie – czy to dobry pomysł?
Wszystko zależy od tego, czy „tanim pozycjonowaniem” rozumiesz wejście we współpracę z firmą, która oferuje usługi z branży
SEO? Czy może chcesz samodzielnie zająć się optymalizacją swojej strony? Z pewnością wybór agencji, która oferuje tanie usługi, nie jest dobrym pomysłem. Dlaczego?
W zakres działań w obrębie pozycjonowania wchodzi wiele czynności m.in. praca nad optymalizacją strony pod wyszukiwarkę, pozyskiwanie linków, tworzenie wysokiej jakości treści, działania w obrębie kodowania i programowania strony, jak również wszystkie czynności związane z tym, aby witryna była user friendly. Wymienione zadania wymagają czasu i zaangażowania osoby lub grupy osób. Co za tym idzie? Nikt nie robi za darmo, a
jeśli cena jest zbyt niska, to w parze nie idzie jakość, a właśnie ona odgrywa w pozycjonowaniu największe znaczenie!Mówiąc prościej, tanie indeksowanie stron i sklepów internetowych to najczęściej brak profesjonalizmu i perfekcji w wykonywaniu działań. Co więcej, oszczędzając na profesjonalnym SEO, nie licz, że strona będzie wczytywała się w błyskawicznie, że pozyskasz back linki ze stron o wysokim autorytecie, czy też otrzymasz tekst, którego poziom jakości będzie pobijał całą konkurencję na wybraną frazę kluczową. Pamiętaj, że skuteczne i tanie pozycjonowanie nie idą w parze i nie dadzą Ci efektów w postaci wysokich pozycji Google!Nieco inaczej wygląda sytuacja, kiedy chcesz sam podjąć się pracy nad pozycjonowaniem swojej strony. Wszelkie działania w zakresie nauki i pozyskiwania wiedzy z zakresu Search Engine Optimization w trakcie prowadzenie Twojej witryny, są jak najbardziej wskazane i zalecane. Jednak musisz odpowiedzieć sobie na jedno pytanie. Czy chcesz rozwijać Twoją firmę, czy jednak uczyć się w obrębie SEO? Jeśli to pierwsze to lepszym rozwiązaniem będzie delegowanie zadań i zlecenie pozycjonowania Twojego serwisu internetowego zewnętrznej agencji SEO lub specjaliście od SEO. Decydując się na samodzielnie działania w obrębie SEO, musisz liczyć się z przeznaczeniem dużych pokładów energii oraz znaleźć czas na naukę!
Jakie są koszty w pozycjonowaniu?
Każde skuteczne
pozycjonowanie, które wpływa na zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google, obejmuje wiele czynności, a tym samym ma swoją cenę. Często klienci uważają, że cały proces pozycjonowania serwisu wykonywany jest przez jedną osobę – specjalistę SEO. Warto podkreślić, że działania nad optymalizacją to praca wielu osób, które angażują swój czas i zasoby w celu uzyskania najlepszych efektów pozycjonowania Twojej witryny.W tym miejscu warto wspomnieć, że cena, którą docelowo płaci klient za miesięczną usługę, rozbija się na kilka czynności. Co więcej, cennik pozycjonowania zależy od Twoich celów marketingowych, ilości podstron, rodzaju strony, rodzaju usługi, ilości i jakości linków sponsorowanych, ilości fraz, szybkości uzyskania pożądanych wyników. Kosz za efektywne pozycjonowanie Twojej strony www
zaczyna się od 1500 zł w przypadku pozycjonowania lokalnego, a może sięgać nawet 10 000 zł netto miesięcznie lub więcej w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych!Warto pamiętać, że w cenę pozycjonowania wliczone jest kilka ważnych elementów, które odgrywają znaczącą rolę w całym procesie indeksowania strony, aby zwiększyć widoczność w Google. Warto dodać, że w przypadku skutecznego pozycjonowania strony internetowej te elementy wykonuje kilka osób! Poniżej przedstawiamy, co wchodzi w zakres pozycjonowania i jakie są stawki rynkowe.
Treści
Jednym z najważniejszych elementów w trakcie pracy nad poprawieniem widoczności witryny internetowej jest content. Czyli wysokiej jakości treść wysycona dopasowanymi słowami kluczowymi. Musi ona w jak największym stopniu odpowiadać na zapytanie użytkownika. Oprócz tego tekst powinien być doskonale zoptymalizowany pod algorytmy Google. Treścią wypełnia się wszystkie podstrony na witrynie, m.in. sekcję „o mnie”, ofertę, opisy produktów, kontakt, jak również artykuły na bloga. Agencja SEO lub specjalista od SEO najczęściej zleca to zadanie dla content writera, lub SEO copywritera, który doskonale wie, jak tworzyć teksty w SEO. Cena za pracę copywritera rozliczana jest najczęściej za 1000 znaków ze spacjami (zzs). Stawka jest różna i zależy od umiejętności, wiedzy, wykorzystanych narzędzi i rodzaju treści. Zazwyczaj waha się od 20 zł za 1000 zzs dla opisów produktów do 150 zł za 1000 zzs dla artykułów eksperckich. W związku z tym można przeliczyć, że
jeden tekst wysokiej jakości na stronę może kosztować Cię od 20 zł za opis produktu do nawet 2000 zł w przypadku artykułu eksperckiego! Warto dodać, że podane stawki są stawkami netto za sztukę.
Artykuły sponsorowane
W budżet pozycjonowania wchodzą również artykuły sponsorowane, które stosuje się w strategii SEO. Wspomniane teksty umieszczane są na zewnętrznych stronach w formie artykułów gościnnych inaczej sponsorowanych, w których treści zawarty jest odnośnik do Twojej strony. Dzięki temu zyskasz dodatkowy ruch na witrynie oraz zwiększysz autorytet zgodnie z wytycznymi Google. Warto podkreślić, że linkowanie zewnętrzne jest to ważny czynnik rankingowy, który wpływa na wysokie pozycje strony w wyszukiwarce. Przygotowaniem treści wraz z użyciem anchoru w tekście zajmuje się copywriter. Średnia cena za 1000 zzs w przypadku artykułów sponsorowanych wynosi od 20 do 80 zł za 1000 zzs. Co przekłada się na
cenę od około 60 zł do 1500 zł netto za jeden artykuł. Oprócz tego należy znaleźć odpowiednią witrynę, na której zamierzamy umieścić artykuł sponsorowany. Taka strona powinna być tematycznie powiązana z Twoją branżą, jak również posiadać wysoki autorytet. Tymi kwestiami zajmuje się sam SEO’wiec, który musi znaleźć stronę, dogadać warunki oraz przesłać artykuł do publikacji. W ten zakres należy wliczyć pracę specjalisty od SEO oraz kwotę za udostępnienie miejsca na zewnętrznej witrynie. Cena za publikację może być różna. Czasami rozliczenie odbywa się na zasadzie wymiany, jak również odpłatnie. Wtedy kwota zależna jest od autorytetu strony, ilości unikalnych użytkowników na stronie w trakcie miesiąca, jak również wyceny właściciela domeny. W związku z tym wykup miejsca zazwyczaj kosztuje od 100 zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Optymalizacja kodu
Kolejnym elementem wchodzącym w skład wdrażania strategii SEO do strony www, są prace nad kodem. Tym działaniem zajmuje się najczęściej Webmaster lub sam SEOwiec – jeśli zna tematykę kodowania strony. Optymalizacja kodu to dostosowanie witryny, tak aby była doskonale przystosowana do wytycznych Google. W zakres pracy przy kodzie wchodzi sama jego budowa, działania UX/UI, uwzględnienie sekcji meta tagów (meta title, meta description), formatowanie nagłówków, użycie kanonicznych adresów URL, linkowanie on-site, prace nad kotwicami, tworzenie list i sekcji FAQ, uzupełnienie atrybutów alt, przekierowania 301, czy zadbanie o strukturę linków oraz o przyjazne adresy URL. Warto dodać, że
koszt pracy Webmastera waha się od 50 do 200 zł za godzinę, a nad optymalizacją jednej strony może spędzić nawet kilkanaście godzin w ciągu miesiąca!
Praca SEOwca
Ostatnim elementem jest połączenie wszystkich powyższych działań, którymi zajmuje się sam SEO’wiec. Oprócz wszelkiego delegowania i poszukiwania, a czasami prac nad optymalizacją kodu, specjalista od SEO wykonuje:
- audyt SEO strony,
- sprawdza pozycję i widoczność strony w Google oraz ilość kliknięć przy wykorzystaniu Google Search Console,
- przyspiesza wczytywanie strony,
- dobiera keywords’y,
- analizuje ruch na stronie z użyciem Google Analytics,
- przygotowuje plany contentowe na najbliższe miesiące w celu uzyskania najlepszych wyników wyszukiwania strony w Google,
- analizuje i raportuje wykonane czynności na stronie.
Oprócz tego w obrębie działań SEM przygotowuje plan kampanii Google Ads w postaci linków sponsorowanych lub grafik w wyszukiwarce.
Co możesz stracić przy tanim pozycjonowaniu strony internetowej?
Decydując się na tanie pozycjonowaniem, musisz liczyć się z tym, że tak naprawdę przepalisz przeznaczony budżet, który nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Mianowicie niedrogie agencje SEO nie zagwarantują Ci dużego i jakościowego ruchu na Twojej stronie, który będzie przekładał się na większą liczbę konwersji oraz zaangażowanie użytkowników. Tak więc
tracisz nowych klientów, którzy mogliby zwiększyć Twój stały dochód. Oprócz tego firmy SEO oferujące tanie usługi często stosują nieetyczne techniki. Przez takie działania strona może być zbanowana (ukarana) przez algorytmy i
drastycznie spaść w wynikach wyszukiwania w Google. Co więcej, tanie pozycjonowanie witryny wiąże się ze spamowaniem, tak więc automatycznie spada autorytet Twojego serwisu. Oprócz tego
tracisz czas i cenne pieniądze, zwłaszcza kiedy firma SEO nie ma doświadczenia, a tym samym istnieje ryzyko niewywiązania się z umowy.
Dlaczego pozycjonowanie nie może być tanie?
Efektywne pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego nie może być tanie,
ze względu na zbyt rozbudowany zakres działań, zaangażowanie zbyt wielu osób, oraz przeznaczenie dużych pokładów czasu. Co więcej, na cały proces efektywnego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania należy doliczyć koszt używania niezbędnych narzędzi, które umożliwiają monitoring i dopasowanie planu contentowego. Do takich aplikacji można zaliczyć np. Ahrefs, Senuto,
Surferseo, czy Semstorm. Pobierają one miesięczny abonament, gdzie u wybranych dostawców koszt przekracza 500 dolarów miesięcznie!Co więcej, cały proces pozycjonowania opiera się na contencie, czyli dostarczeniu merytorycznych tekstów pod SEO. Tak więc, jeśli na te działania przeznaczysz okrojone środki, wówczas treść nie będzie rankować strony na wyższe pozycje w Google. Co z kolei wiąże się ze stratą pieniędzy oraz czasu. Pamiętaj, również że cały proces pozycjonowania witryny internetowej w Google zajmuje czasami kilka miesięcy, aby wspiąć się na wyżyny w pozycjach w wyszukiwarce. Tak więc wymaga dużego zaangażowania i inwestycji, która w dłuższym terminie przekłada się na darmowy i wartościowy ruch na stronie. Warto pamiętać, że SEO ciągle ewoluuje, a tym samym każda firma musi dostosować się jak najszybciej do nadchodzących zmian, aby utrzymać pozycję lidera. To również wymaga dużych nakładów finansowych, do których często dochodzą działania z zakresu SEM i reklamy Google Ads.
Jak tanio wypozycjonować stronę?
Często osoba rozpoczynająca działalność w Internecie nie posiada wystarczającego budżetu na współpracę z agencją lub specjalistą SEO w celu poprawy widoczność strony internetowej w Google. W takiej sytuacji można wybrać darmowe pozycjonowanie, które będziesz wykonywał samodzielnie. W celu pozyskiwania nowej wiedzy zachęcamy, aby skorzystać z kursów lub konsultacji wykonanych przez doświadczonych SEO’wców. Oprócz tego możesz zaczerpnąć darmowej wiedzy z grup dyskusyjnych na Facebooku, czy blogów specjalizujących się w Search Engine Optimization. Co więcej, bardzo dużo filmików instruktażowych znajdziesz na samym YouTube zupełnie za darmo np. kanał Ahrefs, lub kanał Briana Deana. Szukając informacji, nie ograniczaj się tylko na polskie źródła. Korzystaj również z zagranicznych stron, w których niejednokrotnie znajdziesz więcej przydatnych informacji niż na polskich kanałach.
Co zamiast taniego pozycjonowania?
Jeśli zależy Ci na rozwoju Twojego biznesu w Internecie, to okazuje się, że działania nad pozycjonowaniem lepiej oddelegować specjaliście od SEO lub doświadczonej agencji SEO. Wtedy nie musisz poświęcać swojego czasu na naukę oraz monitorowanie wykonanych czynności. Wykwalifikowana agencja zrobi za Ciebie wszystkie czynności od wykonania audytu SEO, analizę i monitoring działań, przygotowanie strategii w celu uzyskania dobrych pozycji na pierwszej stronie Google, po płatne kampanie. Jeśli szukasz profesjonalnej obsługi swojego serwisu to sprawdź ofertę Semtalk.pl. Posiadamy ponad 10-letnie doświadczenie w branży, które przekłada się na dobór najlepszych rozwiązań dla Twojego biznesu!