Jak tworzyć teksty w SEO? 10 zasad SEO copywritingu
Pisanie zoptymalizowanych tekstów pod wyszukiwarkę nabiera coraz większego znaczenia. Szukasz informacji o tworzeniu skutecznych tekstów pod SEO? Czym jest SEO copywriting? Jak napisać artykuły pod SEO, które wysoko pozycjonują się w wyszukiwarce Google? W poniższym wpisie znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje! Sprawdź 10 zasad pisania pod SEO, które musisz poznać, aby stworzyć wartościowy artykuł na swojej stronie internetowej!Co to jest SEO copywriting?
SEO copywriting to tworzenie unikalnych i merytorycznych treści na stronie internetowej pod SEO (search engine optimization) . Ich głównym celem jest wzrost widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Jednak nie tylko!
Głównym zamiarem podczas pisania tekstów SEO powinno być dostarczenie wartościowych treści dla użytkownika! Zazwyczaj copywriting SEO używany jest zamiennie z content marketingiem. Jednak można stwierdzić, że ten pierwszy zawiera się w tym drugim. Pisanie tekstów pod SEO nie jest łatwym zadaniem, ze względu na fakt, że należy połączyć dwa działania:
- tworzenie unikalnych treści, które dadzą wartościową odpowiedź na zapytanie wpisane przez użytkownika w polu wyszukiwarki;
- stworzenie tekstu, który będzie doskonale zoptymalizowany pod roboty Google.
Warto pamiętać, że algorytmy Google indeksują treść, która w jak największym stopniu rozwiązuje problem czytelnika na konkretne zapytanie. Tym samym ma wysoką jakość wśród konkurencji (największy
content score). W pierwszej kolejności copywriter SEO, tworząc treść na stronę internetową, musi mieć na uwadze to, że pisze dla człowieka, a nie dla robota Google. Po czym może zająć się optymalizacją techniczną artykułu pod SEO, do której zaliczamy m.in. wysycanie tekstu odpowiednimi słowami kluczowymi, przemyślany układ nagłówków, linkowanie on-page, czy uzupełnienie znaczników alt.
Jak napisać artykuł pod SEO? – 10 porad jak pisać znakomite teksty pod SEO
SEO copywriting to sztuka pisania tekstów, która polega na ściśle określonych czynnościach. Szukasz skutecznych wytycznych, które ułatwią optymalizację tekstów do pozycjonowania Twojej strony, co ma bezpośredni wpływ na pozyskanie potencjalnego klienta?
Poniżej przygotowaliśmy 10 najważniejszych zasad SEO copywritingu, które powinien znać każdy, kto zajmuje się tworzeniem artykułu zgodnie z zasadami SEO.
Sprawdź, jak tworzyć dobre teksty w SEO używając w tym celu skutecznych metod!
1.Zrób research i dopasuj temat do Twojej strony
W pierwszej kolejności przeanalizuj jaką problematykę warto poruszyć. Doskonałym źródłem pozyskiwania tematów na nowe artykuły są grupy dyskusyjne i fora. Obserwuj, jakie problemy mają użytkownicy z Twojej branży. Po czym z użyciem dedykowanych narzędzi wyszukaj, jaka fraza kluczowa będzie bezpośrednio powiązana z wybranym tematem.
2.Dobierz frazę główną
Kolejnym krokiem jest wyszukanie frazy głównej, która będzie mottem przewodnim w całym procesie tworzenia treści.
Main keyword powinno posiadać wolumen wyszukiwań, jak również być powiązane z działalnością witryny. Co więcej, należy używać frazy głównej w tytule, nagłówkach, śródtytułach oraz samej treści. Warto dodać, że skuteczną metodą na szybkie indeksowanie podstrony na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwarki jest wybieranie słowa z długim ogonem, które stosuje się w pozycjonowaniu szerokim (
long tail).
3.Wyszukaj semantycznych słów kluczowych
Oprócz frazy głównej, na którą pozycjonujemy dany artykuł, ważne jest dobranie pozostałych keywords’ów, które umieścisz w zawartości tekstu na stronie. W tym celu warto przeprowadzić porządną analizę słów kluczowych, które używa nasza konkurencja w TOP10 wyników wyszukiwarki na dany temat. Ponadto polecamy wykorzystać do tego pomocne narzędzia, o których piszemy poniżej. Należy pamiętać, że słowa kluczowe powinny być semantycznie powiązane z tematem. Warto dodać, że Google coraz lepiej radzi sobie z analizą odmian i słów bliskoznacznych. Tak więc nie musisz ściśle trzymać się formy, którą wyszukałeś.
4.Persona – czyli poznaj swojego odbiorcę
Jeszcze przed tworzeniem tekstów SEO zastanów się, kto jest Twoim czytelnikiem. W dodatku zadaj sobie pytanie, jakich informacji szuka użytkownik, wpisując wybraną przez Ciebie frazę kluczową? Takie pytania są fundamentem do obrania odpowiedniej strategii SEO. Co z kolei przyczynia się do trafnego wykonania briefu i uzupełnienia go treścią, która wnosi wartość dla użytkownika. Poprzez analizę grupy docelowej możesz dostosować język, w jakim powinieneś napisać artykuł. Czy ma być on prosty, czy jednak ekspercki? Czy nasz tekst powinien zawierać prosty szyk zdania, czy jednak złożony? Czytelność (
readability) jest to bardzo ważny element podczas pisania skutecznych tekstów!
5.Określ ilość słów
W trakcie pisania dobrych tekstów SEO ważnej jest wyczerpanie tematu w 100% – pisząc konstruktywnie i na temat. Dlatego nie powinno się celowo skracać długości tekstu. Najprostszą metodą na określenie ilości słów jest sprawdzenie tej wartości w artykułach konkurencji, które wyświetlają się w SERP’ie w TOP10. Aby ułatwić sobie ten proces można w tym celu użyć specjalistycznych narzędzi lub wtyczek takich jak
SurferSEO, czy Contadu.
6.Wykonaj brief tekstowy
Kolejnym krokiem jest wykonanie briefu, który składa się z poprawnie ułożonych nagłówków. Pierwszym z nich jest tytuł, którego oznacza się jako H1. Można zaliczyć go do jednego z najważniejszych elementów podczas pisania tekstów SEO na stronie www. Nagłówek H1 powinien zawierać główne słowo kluczowe pod jaki będziemy pozycjonować nasz artykuł oraz odnosić się jasno i konstruktywnie do całej zawartości tekstu. Kolejnymi nagłówkami są te oznaczane jako H2. Powinny być one logicznie i hierarchicznie poukładane w całym tekście. Pierwszy nagłówek H2 nazywa akapit opisujący podstawowe pojęcia. Z kolei każdy następny to coraz szersze rozwinięcie tematu. Śródtytuły H3 zawiera się w akapicie z nagłówkiem H2, z kolei H4 zawiera się w H3 i tak dalej. W tekstach SEO używa się nagłówków od H1 do H6. Jednak większość treści pod SEO posiada rozwinięcie maksymalnie do nagłówków H3. Co więcej, powinno wysycać się je semantycznie powiązanymi keywords’ami! Pamiętaj, aby nie Tworzyć nagłówków, które będą wychodzić poza tematykę obranego tekstu. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem będzie napisanie kolejnego artykułu i użycie pomiędzy nimi linkowania wewnętrznego.
7.Pisz na temat
Staraj się pisać rzetelnie i na temat. Fragmenty tekstów nie powinny być zbyt długie, ponieważ duża ilość słów przytłacza czytelnika, co z kolei wpływa na zwiększony współczynnik odrzuceń. Oprócz tego unikaj
fluff content, czyli zbędnego lania wody, które nie daje żadnej wartości użytkownikowi. Co więcej, angażuj czytelnika, stosując CTA.
Call To Action są to wszystkie wyrażenia, które wzywają do działania i skracają drogę przejścia do kolejnej części artykułu, zakupu, czy zapisania się do newslettera. Takimi słowami mogą być: sprawdź, poznaj, zobacz, koniecznie zapisz się, przeczytaj. Co więcej, unikaj duplikowania treści! Pamiętaj, że roboty Google cenią bycie kreatywnym i oryginalnym!
8.Używaj linkowania wewnętrznego
W trakcie pisania tekstu używaj linkowania wewnętrznego. Jest to działanie mające na celu umieszczanie linków w słowa, które bezpośrednio kierują do innego artykułu na stronie. Takie linki nazywamy często anchorami. Podczas ich zamieszczania kluczowe jest, aby artykuł, usługa lub produkt, do którego kierują, był bezpośrednio połączony z tematem napisanego artykułu. Co więcej, warto linkować na słowa, które są dodatkowo frazami kluczowymi. Dzięki temu działaniu możesz wpłynąć na wydłużenie się czasu zaangażowania na Twojej witrynie, co bezpośrednio ma wpływ na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
9.Uzupełnij meta tagi
Kiedy zakończysz pisanie Twojego tekstu, to uzupełnij sekcję meta tagów, w której zawiera się mata tytuł oraz meta opis. Wspomniane znaczniki są to elementy, które wyświetlają się w wyszukiwarce (SERP). Poniżej znajdziesz informacje, ile każdy z elementów z sekcji meta tagów powinien zawierać znaków lub pikseli:
- Tytuł (meta title) – powinien zawierać maksymalnie 60 – 70 znaków ze spacjami lub 512 pikseli.
- Opis (meta description) – powinien zawierać maksymalnie 155 zzs lub 960 pikseli.
Pamiętaj, że meta tytuł musi być zachęcający do kliknięcia i jasno wskazywać, co znajduje się w Twoim artykule. Z kolei w sekcji meta description opisz w formie zajawki, co użytkownik znajdzie po przejściu na podstronę. Nie zapomnij dodać frazy głównej oraz CTA!
10.Wzbogać swój tekst o dodatkowe elementy
W trakcie pisania skutecznych tekstów pod SEO warto wprowadzić dodatkowe elementy, które wzbogacą i poprawią jakość. Do jednych z nich można zaliczyć:
- uzupełnianie treści SEO o obrazki i pomocne screeny,
- wykonanie spisu treści wraz z zakotwiczeniem do wybranych akapitów,
- wypełnienie atrybutów alt stosując w tym celu keywordsy,
- wykonanie sekcji FAQ,
- podsumowanie całego tekstu.
Oprócz tego stosuj punktory, pogrubienia, wyróżnienia, które dodatkowo przyczyniają się do urozmaicenia treści.
Jakie narzędzia są pomocne przy tworzeniu tekstów?
W trakcie pisania pomocne jest wykorzystanie kilku aplikacji, które są dostępne w wersji darmowej lub w wersji rozszerzonej (płatnej). Do jednych z najczęściej stosowanych narzędzi do napisania tekstów, można zaliczyć:
- wyszukiwarkę Google,
- Google Keyword Planner,
- Google Search Console,
- Google Trends,
- Surfer SEO,
- LanguageTool,
- KWFinder,
- Contadu,
- Keywords Everywhere,
- SENUTO,
- Answer the Public,
- Ahrefs,
- Plagiator.
Dlaczego pisanie pod SEO jest ważne?
Pisanie pod SEO umożliwia dostarczenie odpowiedzi na zapytanie użytkownika, co z kolei przyczynia się na zwiększenie ruchu na stronie. Co więcej, skuteczne teksty SEO przyczyniają się do zwiększenia konwersji i zaangażowania, co ma wpływ na dłuższy czas przebywania użytkownika na stronie. Z kolei to wszystko wpływa na lepsze pozycje strony w wyszukiwarce internetowej.
Dlatego tworzenie wysokiej jakości tekstów zoptymalizowanych pod Google jest konieczne, jeśli chcesz pozyskać nowych czytelników lub klientów. Co więcej, działania SEO przynoszą korzyści w postaci darmowej reklamy w dłuższej perspektywie czasu. Dlatego warto tworzyć teksty pod SEO, które są elementem każdego pozycjonowania stron internetowych